Хмельницька міська громадська організація захисту тварин 

"Врятуй життя"
Форма входу
Логін:
Пароль:
Категорії розділу
Вітання [60]
Терміново... [487]
Знайди похресника [3]
новини організації "Врятуй життя" [101]
А в місті... [75]
Мініпритулочок [99]
В Україні... [8]
Стерилізаційний центр "Добро" [32]
Привіт з Німеччини [93]
У світі [8]
Вороги тварин [28]
Тех. піддтримка [6]
ЗМІ повідомляють [14]
Шукають родину!!!!!! [183]
Всяке-всіляке [15]
Дякуємо [286]
Міні-чат
Друзі сайту
Друзі з Німеччини
Вконтакте
Однокласники
Facebook
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2013 » Квітень » 25 » Стаття
13:12
Стаття
Горбенко Вікторія Олександрівна,
студентка Національного університету «Юридична академія
України імені Ярослава Мудрого»


ПРАВОВІ ПИТАННЯ БОРОТЬБИ З ОТРУЄННЯМ БЕЗПРИТУЛЬНИХ ТВАРИН

Американська організація борців за етичне поводження з тваринами PETA, що базується у штаті Вірджинія, за минулий рік вбила 1600 собак і кішок - тобто, близько 90% тварин, переданих в їхні притулки. Як повідомила некомерційна організація "Центр споживчої свободи" (ССF), яка не раз доводила PETA, що люди мають право вести той спосіб життя, який їм подобається, у 2012 році у притулки PETA було віддано 1100 кішок і 733 собаки. З них лише дві кішки і три собаки знайшли нових господарів, 130 тварин були направлені в інші притулки, а 1647 звірів (1045 кішок і 602 собаки) були вбиті. Статус решти 40 тварин незрозумілий - вони поміщені в категорію "різне"[1].
Якщо в світі випадки вбивства тварин поширені в притулках, то в Україні все частіше із ЗМІ ми чуємо про випадки доґхантерство. Доґхантери – самоназва осіб, які з власної ініціативи займаються винищенням безпритульних собак та створюють власне співтовариство. Як правило, найпоширенішим способом винищення безпритульних тварин та тварин у притулках є отруєння. При умертвінні тварин, відповідно до статті 17 ЗУ «Про захист тварин від жорстокого поводження»забороняється застосовувати негуманні методи умертвіння тварин, що призводять до загибелі від задушшя, електричного струму, больових ін'єкцій, отруєння, курареподібних препаратів, перегріву, та інші больові методи [2]. Дана стаття передбачає пряму заборону отруювати тварин. Отже, законодавство України передбачає пряму заборону діяльності доґхантерів, але така діяльність досить поширена на теренах України. Відповідальність передбачена ККУ, зокрема статтею 299, яка визначає: «Знущання над тваринами, що відносяться до хребетних, вчинене із застосуванням жорстоких методів або з хуліганських мотивів, а також нацькування зазначених тварин одна на одну, вчинене з хуліганських чи корисливих мотивів караються штрафом до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців». Жорстоке поводження з тваринами - знущання над тваринами, вчинене із застосуванням жорстоких методів або з хуліганських мотивів, а також нацькування тварин одна на одну, вчинене з хуліганських чи корисливих мотивів (ст. 1 ЗУ) [2]. Тобто дане визначення не включає в себе отруєння. Й лише коментований ККУ вказує, щооб'єктивна сторона злочину може виражатися у формі знущання. Знущання - вчинене із застосуванням жорстоких методів, означає завдання тварині болю, страждань шляхом нанесення ударів заподіяння ушкоджень, позбавлення їжі або води, впливу термічних факторів, хімічних речовин тощо [3]. Виходячи з трактування даного поняття, отруєння тварин є знущанням. Але прямої вказівки в ККУ про кримінальну відповідальність за отруєння тварин немає, що трактується громадянами як дозвіл робити те, що не заборонено. Більше того пряма вказівка про те, що допускається при регулюванні чисельності диких тварин і тварин, що не утримуються людиною, але перебувають в умовах, повністю або частково створюваних діяльністю людини (ст. 17 ЗУ «Про захист тварин від жорстокого поводження»), є, на наше переконання,не повною та потребує уточнень. По-перше, слід додати уточнення, що контролювати чисельність таких тварин (в тому числі бездомних) уповноважені спеціальні компетентні органи (комунальні служби органів місцевого самоврядування), а не окремі громадяни й коли мова йде про «контроль чисельності» слід розуміти вилов (ст. 23 ЗУ), а не отруєння[2]. Поняття «чисельності» в даному випадку є оціночним, тому проводити умертвіння безпритульних тварин окремо взятими громадянами є, на наш погляд, порушенням ККУ. Тим паче, як правило, умертвіння проводять шляхом отруєння, що є порушенням Закону. Необхідно внести поправку до Закону, що умертвіння допускається при регулюванні чисельності диких тварин і тварин, що не утримуються людиною, але перебувають в умовах, повністю або частково створюваних діяльністю людини лише уповноваженими органами влади, а не окремими громадянами. Варто відмітити, що стаття 15 Закону не зобов’язує органи виконавчої влади та місцевого самоврядування ані створювати притулки для тварин, ані передбачати в бюджеті кошти на створення притулків та відшкодування витрат притулкам.Більше того треба розробити окремий законопроект «Про поводження з домашніми та безпритульними собаками та котами», де передбачити питання стерилізації, регулювання чисельності, правила тримання у притулках. Слід чітко дати визначення поняття «отруєння» та окремою статтею прописати заборону отруювати безпритульних собак й котів. Так 15 листопада 2007 року у Львові на засіданні сесії Львівської міської ради депутати затвердили Правила утримання і поводження з тваринами, де дано визначення «безпритульних тварин», та вказано, що «забороняється отруєння тварин будь-якими засобами» [3] . Пізніше у 2009 році Міністерство охорони навколишнього природного серодовища видало наказ «Про затвердження Методичних рекомендацій з розроблення правил утримання домашніх тварин у населених пунктах». Але дані правила не були донесені до широких кіл населення. Ми вважаємо, що необхідним є прийняття Закону Україну «Про поводження з домашніми та безпритульними собаками та котами». Прийняття закону, по-перше, дасть змогу контролювати відповідні відносини на території всієї України, а не лише в окремих регіонах шляхом прийняття відповідних правил та підзаконних нормативно-правових актів. По-друге, має бути окрема стаття про заборону отруєння тварин як безпритульних, так й тих, що перебувають в притулках. По-третє, слід передбачити систему заходів протидії отруєнь безпритульних тварин. Важливо постійно проводити ідеологічні заходи впливу по боротьбі з жорстоким поводженням з тваринами. Реформування законодавства необхідне на даному етапі, оскільки відносини щодо захисту безпритульних тварин законодавчо врегульовані недостатньо. Крім того, на сьогодні важливо ратифікувати Європейську конвенціїпро захист домашніх тварин, в ст. 3 якої зазначається: «Ніхто не повинен спричиняти для домашньої тварини непотрібного болю, страждання або пригнічення. Ніхто не повинен залишати домашньої тварини». Втілення даної норми в національному законодавстві є необхідно важливим кроком до зменшення безпритульних тварин, перешкоди їх отруєнь та вбивст.

Література:

1. Захисники тварин PETA за рік убили 1600 собак і кішок [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://dt.ua/WORLD/zahisniki-tvarin-peta-za-rik-ubili-1600-sobak-i-kishok-118987_.html – Загл. с экрана.
2. Про захист тварин від жорстокого поводження: Закон України в ред. від 18.11.2012. // Відомості Верховної Ради України від 07.07.2006. - № 27. – 990 с.
3. Коментар до Кримінального кодексу України з питань виборчого права [Текст] / П.П. Андрушко // Адвокат. - 2007. - №7. - С. 33-51. - Продовження. - Початок див. Адвокат. - 2007. - №5-6.
4. Правила утримання і поводження з тваринами у Львові[Электронный ресурс]. - Режим доступа :http://zik.ua/ua/news/2008/02/15/126117.
5. Європейська конвенція про захист домашніх тваринвід 13.11.1987[Электронный ресурс]. - Режим доступа :http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/994_a15.
Категорія: Всяке-всіляке | Переглядів: 810 | Додав: Viwenka | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]